Naissaare elamusretk seente ja meremiinide keskel
Kell on 10 – parvlaev Monica alustab oma tunnist sõitu Naissaare suunas! Lubatud tuult ja tormi pole, lained loksuvad mõnusalt vastu laeva külgi! Mandrist 8,5 km kaugusel jõuame Naissaarele, mille pindala on 18,6 km², pikkus ca 8 km ja laius 4 km.Naissaare põneva ajaloo ehedaks näiteks on loodusega põimunud militaarehitised. 19. sajandi lõpus oli saar suvilakruntide päralt, kuid 1912. aastal saar militariseeriti. I maailmasõja ajal oli see osa Tallinna ümbrusesse rajatud Peeter Suure merekindlusest – siis rajati raudteed ja suurtükipatareid. Nõukogude ajal lisandusid meremiinide ladu ja montaažitehas.
Retke alguses jagunevad retkelised kaheks – üks grupp suundub otse miiniladusid uudistama, teine aga võtab ette retke Lõunaküla suunas, et vaadata üle seal seisvad rongid. Just need kangelased liigutasid oma hiilgeajal kõike vajalikku saare raudteedel – alustades lõhkeaine kuhjadest ning lõpetades üliohtlike meremiinidega. Kahjuks on vaid üks rong elus ning seegi ei kipu kuidagi ülevaatuselt templit „sõidukõlbulik“ saama.
20 hektaril asetsevad miiniladude hooned ja nende vahel kulgevad raudteed annavad märku kui massiivse sõjaväebaasiga oli tegemist. Miinilaod vaadatud, tuleb seada sammud põhja poole ja esimene siht on saare kõrgeim mägi – Kunimägi (27m). Teele jäävad õnneks või kahjuks mustikaväljad – patt oleks ilma mustikaid söömata edasi minna, seega tehakse koriluspeatus. Retkeliste elu saarel ei olnud kerge, vähemalt 20 km jooksul leidus pidevalt seeni – kukeseened, puravikud ja riisikad, tublimad leidsid ka sirmikud üles. Lisaks mustikad ja pohlad! Korilastel olid kotid metsakraami täis ning karta on, et kodudes tehakse maitsvat seenekastet ja nii mõnigi purk marineeritud seeni.
Kunimägi ületatud, algab Naissaare militaasem osa – patareid, maa-alused käigud, laskemoonalaod ja kahuritornid. Tohututes kogustes betooni, mis on jäänud saarele endiseid augu meenutama. Ringi uudistades imestavad retkelised ehitiste massiivsuse üle – siin oli ju iga lagi ja sein vähemalt kahe meetri paksused! Enamus hooneid on lagunenud, kuid leitakse ka selliseid, mis on veel ühes tükis – ja seal on avastamist omajagu!
Eesti patareide maa-alused käigud, mis kunagi pakkusid liikumisvõimalust sõduritele, rõõmustasid seekord elamusretkelisi. Pealambi omanikelt kostusid hõiked: „Trepp! Auk!“ ja nii läbiti ühises koostöös kaks 300 meetrist lõiku.
45 meetri kõrgune Naissaare majakas oli viimaseks teetähiseks enne Sirbi otsa, mis on Naissaare kõige põhjapoolsemaks kohaks. Siit edasi saab teha kõrvalpõike Soome või Rootsi, aga seda ujudes. Kiita tuleb Soome mobiilside operaatoreid, sest paljude telefonid hakkasid piiksuma ja saabusid sõnumid: „Tere tulemast Soome! Tervisekindlustus soodsa hinnaga!“ – Soome polnud enam kaugel...
Järgmiseks mõõtsime samme saare põhjatipust tagasi sadamasse – viimased 5 km möödusid lenneldes! Möödusime veel endisest raketibaasist, mida kunagi kiivalt varjati. Nüüd meenutas uhke baasi olemasolu kolm hiiglasliku garaaži oma betoonustega ja lagunevate katustega.
Peagi jõudsime tuttavate raudteerööbaste juurde, kust oli vaid kilomeeter tagasi sadamani! Retke vältel sai mööda raudteed nii mõnigi kilomeeter käidud. Kuid saarele rajatud rongitee kogupikkusest, mis on 25 km, olime me siiski vaid väikese osa läbinud.
Sadamas ootas juba tuttavaks saanud Monica. Laevas sai sooja supiga keha kinnitada ja pehmetele diivanitele puhkama vajuda. Aknad muutusid niisketest riietest uduseks, kuid see ei heidutanud kedagi, pigem tekitas mõnusama tunde – tehtud! Elamused kogutud, nüüd võib puhata.
Kokku läbisid Naissaarel kahel päeval 99 retkelist 1968,5 elamuskilomeetrit.
The North Face ja Elamusretked ootavad kõiki juba oktoobris Laulasmaa retroretkele, et vaadata üle kas ja kui palju on sealne rada muutunud viimase 9 aastaga! Loe täpsemalt siit: http://www.elamusretked.ee/elamusretked-2017/laulasmaa-elamusretk
Naissaare elamusretke pilte vaata siit: http://www.elamusretked.ee/pildid ning elamuspunktide tabeli seisu peale Naissaare elamusretke leiab siit: http://www.elamusretked.ee/elamuspunktid
Tagasi uudistesse